Ervaringsverhalen

Ervaringen van gedupeerden, hulpverleners en anderen
Er zijn zeker 3000 Rotterdamse gezinnen gedupeerd door onterechte terugvordering van toeslagen voor kinderopvang. Lees of kijk hier de ervaringen van gedupeerden en van mensen die hen hulp bieden’.

Moeder van 3 kinderen is één van de vele slachtoffers van de toeslagen affaire. Ze had als jonge moeder haar leven op de rit: een koophuis, een leuke baan. Totdat de buitenschoolse opvang van haar oudste dochter fraudeert met de kinderopvangtoeslag. Mevrouw krijgt de rekening van de Belastingdienst gepresenteerd: 25.000 euro. Ze raakt alles kwijt. Na tien jaar overleven, is ze er eindelijk weer bovenop geklommen. “Ik heb gelukkig goede hulp gehad, maar ik begin weer op 0.” Lees en bekijk haar ervaringsverhaal.

Meer dan tien jaar komt sociaal advocaat Jacqueline Nieuwstraten op voor slachtoffers van de toeslagenaffaire. Ze staat hardwerkende, veelal alleenstaande moeders bij die bericht kregen dat ze het volledige bedrag van de kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen aan de Belastingdienst. Vaak gaat het om onterechte, torenhoge schulden waardoor ouders steeds verder wegzakken in financiële en psychische ellende. “De verhalen die ik heb gehoord zijn schrijnend en raken mij diep. Ik begrijp niet hoe het zover heeft kunnen komen.” Lees en bekijk haar ervaringsverhaal.

Arre Zuurmond begeleidt gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire bij de hersteloperatie van de Belastingdienst. Hij staat aan het roer van het zogeheten ouderpanel, een club van twaalf ouders, die met elkaar de kwaliteit van de herstelprocedure bewaken. “Het kan gebeuren dat de overheid een fout maakt. Dan is het belangrijk dat de overheid die fout snel en zonder morren herstelt. Hier heeft de Belastingdienst tien jaar lang weggekeken en de ouders niet gehoord.”